Sprawna komunikacja wewnętrzna spaja poszczególne działy firmy, służy ustaleniu spójnej strategii oraz realizacji wspólnych celów i sprzyja efektywnej pracy. Zastosowanie formatu wideo jako medium do przekazywania informacji zespołowi zwiększa szansę na to, że komunikacja wewnętrzna zadziała. Zobacz, dlaczego warto się na to zdecydować.
Spis Treści
- Wideo w komunikacji wewnętrznej zwiększa zainteresowanie
- Autentyczność i wiarygodność komunikacji
- Szybkie przyswajanie informacji przez pracowników
- Komunikacja wewnętrzna dopasowana do odbiorców
- Rola wideo w budowaniu zaangażowania i lojalności zespołu
- Wideo a szkolenie nowych pracowników
- Skuteczność wideo w komunikacji zdalnej
- Mierzalność efektów komunikacji wewnętrznej
- Zewnętrzne efekty nowoczesnej komunikacji
Wideo w komunikacji wewnętrznej zwiększa zainteresowanie
Zastanów się nad tym, w jaki sposób działa na Ciebie czytanie dużej ilości tekstu. Dodaj do tego brak czasu spowodowany innymi obowiązkami, a dowiesz się, jak czują się Twoi pracownicy, gdy otrzymują kolejne maile i raporty z prośbą o zapoznanie się z nimi.
Wprowadzenie wideo do komunikacji wewnętrznej pomoże Ci w osiągnięciu dwóch celów. Po pierwsze, przykujesz uwagę zespołu do prezentowanych treści. A rozbudzenie ciekawości przełoży się na większe zainteresowanie i sprawi, że przyswojone dane zostaną z pracownikami na dłużej.
Po drugie, pozwolisz im zaoszczędzić na czasie. Czytanie długich dokumentów jest czasochłonne, w przeciwieństwie do oglądaniu filmu, który ma bardziej skondensowaną formę i na którego obejrzenie łatwiej wygospodarować wolną chwilę między codziennymi obowiązkami.
Autentyczność i wiarygodność komunikacji
Wideo, w którym wystąpisz Ty lub pracownicy znani zespołowi, zadziała znacznie lepiej niż notka mailowa, której nadawcą może być osoba wysyłająca maila, ale nie musi – równie dobrze wiadomość może przygotować ktoś inny. Personalizacja komunikacji pokazuje Twoje zaangażowanie, a tym samym, że komunikujesz się z pracownikami bezpośrednio i jawnie. To z kolei podnosi Twoją wiarygodność w ich oczach.
Autentyczność wideo wzmacnia poczucie przynależności do wspólnoty, a to ważny czynnik motywujący do pracy. I o ile wielu pracowników nie przeczyta maila napisanego przez prezesa, o tyle wielu z nich chętnie zobaczy go na filmie – szczególnie jeśli firma jest duża i rzadko mają okazję do zobaczenia szefa przemawiającego personalnie do nich.
Źródło: Komunikacja firmowa w czasie pandemii – wyniki badania
Szybkie przyswajanie informacji przez pracowników
Im atrakcyjniejsza forma przekazywania informacji, tym łatwiej przyswaja ją ludzki mózg. Decydując się na komunikację wewnętrzną w formie wideo, masz więc dużą szansę na to, że Twój przekaz nie tylko dotrze do pracowników i zostanie przez nich odtworzony, lecz również zapadnie im w pamięć na długi czas.
Prawdopodobieństwo zapamiętania wplecionych w film danych jest znacznie wyższe niż w przypadku bloku tekstu, po którym spora część zespołu tylko przesunie wzrokiem albo wręcz w ogóle nie odczyta wiadomości.
Komunikacja wewnętrzna dopasowana do odbiorców
Finansowe podsumowania lub dokumenty obfitujące w branżowy żargon mogą zostać dobrze zrozumiane przez osoby w konkretnych działach. Nie dotrą jednak do pozostałej części pracowników, którzy nie są tak zaznajomieni z tymi tematami i którzy najprawdopodobniej przeskanują taki tekst oczami i zignorują wiadomość.
Decydując się na zastosowanie wideo w komunikacji wewnątrzfirmowej, możesz przedstawić te informacje w sposób jasny tak dla osób wyspecjalizowanych w danej dziedzinie, jak dla laików, którzy nie mają w niej dużego doświadczenia. Efekt? Z wideo dostosowanym do wszystkich odbiorców dotrzesz z przekazem do znacznie szerszego grona niż w sytuacji, gdyby dane zostały wysłane do pracowników w formie zwykłego maila z dokumentami w załącznikach.
Rola wideo w budowaniu zaangażowania i lojalności zespołu
Stosowanie wideo w komunikacji wewnętrznej wymaga nieco więcej pracy z Twojej strony niż zazwyczaj. Napisanie scenariusza filmu, jego nakręcenie i obróbka zajmują w końcu więcej czasu niż przesłanie maila z załącznikami.
Co istotne, Twoje zaangażowanie może się przerodzić w zwiększenie zaangażowania pracowników. Dlaczego? Starania kadry zarządzającej, aby ułatwić pracę zespołowi, podnoszą morale i zwiększają lojalność względem firmy.
Nowoczesny model komunikacji wewnętrznej bazujący na wideo przypadnie do gustu przede wszystkim młodemu pokoleniu, dla którego filmy, social media i internet są naturalnym środowiskiem. Jeśli zależy Ci na zwiększeniu zaangażowania w pracę osób przynależących do generacji Y czy Z, ten sposób może się okazać pomocny.
Wideo a szkolenie nowych pracowników
Jedną z największych zalet plików wideo jest ich uniwersalność. Pliki przygotowane na potrzeby komunikacji wewnętrznej w firmie możesz wykorzystywać wielokrotnie, również do innych celów. Jakich? Odpowiednio zmontowane sprawdzą się chociażby w roli szkolenia dla nowych pracowników, przedstawiającego najważniejsze informacje o firmie, jej wartości czy dane liczbowe dotyczące jej działalności.
Taki sposób autoprezentacji nie tylko pozwoli Ci zaoszczędzić na czasie podczas wdrażania nowych pracowników w życie firmy, ale również zadba o dobre pierwsze wrażenie. Nowa osoba od razu poczuje zaangażowanie ze strony pracodawcy, co pomoże w zbudowaniu trwałej relacji z miejscem pracy i zmniejszy ryzyko wystąpienia rotacji pracowników.
Skuteczność wideo w komunikacji zdalnej
Choć na niektóre osoby praca z prywatnego środowiska działa motywująco, są też tacy, których to rozprasza. W związku z tym trudniej im skupić się na czynnościach, które wcześniej nie sprawiały im problemów – np. na czytaniu notek służbowych i raportów. Co możesz zrobić, by nieco ułatwić im codzienną pracę w tym czasie, gdy są zmuszeni do zostania w domu na dłużej?
Dobrym pomysłem może się okazać przeplatanie tradycyjnej komunikacji mailowej z elementami wideo, które przykuwają uwagę atrakcyjną wizualnie formą, a tym samym są łatwiej przyswajalne niż tekst. Rezultatem będzie większa skuteczność przekazu i mniejsze prawdopodobieństwo przeoczenia bądź celowego zignorowania wiadomości, nawet w niesprzyjającym środowisku pracy.
W obecnych okolicznościach, gdy bezpośrednie kontakty międzyludzkie muszą zostać ograniczone z powodu pandemii, bardzo wiele firm decyduje się na przejście na pracę zdalną. W tej sytuacji jedynymi sposobami porozumiewania się ze współpracownikami są komunikacja mailowa i poprzez wideo. Ta druga może stanowić namiastkę normalności – i chociażby z tego powodu warto pomyśleć o tym, by jak najczęściej korzystać z tego rozwiązania.
Źródło: Komunikacja vs. zmiany – wyniki badania „Zwinność w komunikacji”
Mierzalność efektów komunikacji wewnętrznej
O ile w przypadku przesyłania ważnych informacji mailem nie ma możliwości sprawdzenia, kto przeczytał wiadomość i ile czasu na to poświęcił, stosując wideo w komunikacji, masz o wiele więcej możliwości mierzenia skuteczności swoich działań.
Po pierwsze, możesz sprawdzić liczbę osób, które odtworzyły film. Możesz również przygotować interaktywny test, przy pomocy którego skontrolujesz sposób zrozumienia umieszczonych w nim danych. Jeśli korzystasz z wewnątrzfirmowych systemów do komunikacji, najpewniej możesz też zobaczyć bardziej zaawansowane statystyki, np. dotyczące średniego czasu spędzanego na studiowaniu wideo przez jednego użytkownika.
Zewnętrzne efekty nowoczesnej komunikacji
Wprowadzenie wideo do komunikacji wewnętrznej skierowanej do obecnych pracowników możesz też potraktować jako inwestycję w ogólny wizerunek firmy. Jeśli pracownicy będą zadowoleni ze sposobu, w jaki się z nimi komunikujesz, chętniej polecą Cię swoim znajomym i wystawią pozytywne opinie dostępne dla innych osób. Te z kolei mogą zainteresować się pracą w miejscu szczerze polecanym w social mediach czy na grupach tematycznych.
Stosowanie wideo w komunikacji wewnętrznej to uniwersalny sposób, który możesz wykorzystywać niezależnie od tego, co chcesz przekazać pracownikom. Choć przygotowanie takiego materiału wymaga od Ciebie zaangażowania i poświęcenia większej ilości czasu niż na napisanie maila, efekty mogą pozytywnie zaskoczyć.
Mniej czasochłonną formą komunikacji za pośrednictwem wideo są transmisje live. Organizując spotkanie online z pracownikami pracującymi zdalnie, dajesz im możliwość integracji na żywo – nawet wtedy, gdy okoliczności nie pozwalają na spotkanie face-to-face.