Gdyby porównać przemówienie publiczne do sklepu, wstęp byłby witryną, która przyciąga wzrok i przesądza o tym, czy klient wejdzie do środka. Jak skonstruować taki początek tekstu, który sprawi że słuchacze będą zainteresowani tym, co usłyszą później? Oto garść wskazówek, z których możesz skorzystać!
Spis Treści
Jaki powinien być wstęp przemówienia?
Dobrze przemyślany początek wystąpienia sprawia, że ludzie słuchają z zaciekawieniem całej wypowiedzi, chcąc dowiedzieć się, jak autor rozwinie poruszony temat. Aby tak się stało, powinieneś rozpocząć od wstępu, który:
- będzie krótki i nie zabierze dużo minut z czasu całego przemówienia,
- wzbudzi ciekawość,
- odwoła się do indywidualnych doświadczeń publiczności,
- sprawi, że słuchacze będą chcieli poznać zakończenie.
Poniżej zebraliśmy cztery pomysły na wstęp wystąpienia, które spełniają wszystkie te warunki. Zainspiruj się nimi!
Wprowadź słuchaczy w historię
Nie sposób nie zauważyć, że wystąpienia publiczne często rozpoczynają się od krótkiej historii. Storytelling to potężne narzędzie perswazyjne, którego zalety odkrywa dziś coraz więcej osób działających w branży marketingowej, biznesowej i nie tylko.
Skuteczność jego działania opiera się na autentyczności i „niemarketingowości”. Znudzeni lub wręcz zirytowani atakującymi z każdej strony reklamami klienci przestali na nie reagować i stracili do nich zaufanie. Ale wciąż ufają „przeciętnemu Kowalskiemu”, który żyje jak normalny człowiek i boryka się z tymi samymi problemami, co oni. Umieszczenie przekazu reklamowego w historii, z którą ludzie mogą się utożsamić, jest kluczem do sukcesu.
Jak wpleść element storytellingu do wstępu przemówienia? Im naturalniej, tym lepiej. Choć oczywiście możesz wymyślić własną historię na potrzeby wypowiedzi, na wyobraźnię słuchaczy najlepiej podziała taka „z życia wzięta” – czyli np. opowieść o czymś, co dotknęło osobiście Ciebie lub kogoś, kogo naprawdę znasz.
Wystąpienia publiczne z elementem storytellingu często się przedłużają. Decydując się na ten zabieg, zwracaj koniecznie uwagę na to, aby historia była zwięzła i konkretna. Długie opowiadanie może znudzić Twoich słuchaczy albo sprawić, że w trakcie wypowiedzi zgubią wątek – a jeśli raz stracisz ich zainteresowanie, jego odzyskanie nie będzie proste.
Wystąpienia publiczne z szokującymi faktami we wstępie
O ile duże nagromadzenie „cyferek” w krótkim fragmencie wywoła u słuchaczy odruch ziewania, o tyle kilka liczb ubranych w konkretny, przemawiający do wyobraźni kontekst stanowi świetny sposób na przykucie ich uwagi. Im bardziej szokujący, kontrowersyjny czy zaskakujący będzie ten kontekst, tym lepiej. To dzięki temu publiczność „połknie haczyk” – każdy będzie chciał usłyszeć, co masz do powiedzenia na tak sporny temat.
Jednym z najlepszych przykładów na to, jak to działa w praktyce, jest znana wypowiedź Jamiego Olivera:
To smutne, ale w ciągu kolejnych 18 minut, gdy będę mówił, 4 Amerykanów umrze za sprawą tego, co jedzą.
To szokujące stwierdzenie zaintrygowało publiczność na tyle, że z zapartym tchem słuchała dalszej części przemówienia. Wszystko po to, by dowiedzieć się, co powoduje taką skalę tego zjawiska i w jaki sposób można temu zapobiec.
Zaskakujące pytanie z obietnicą odpowiedzi
Właściwie zadane pytanie sprawi, że uczestnicy będą chcieli poznać odpowiedź. Klucz polega na tym, by wybrać takie, które zaciekawi słuchaczy wystąpienia i które nie jest zbyt proste – w przeciwnym razie każdy odpowie sobie na nie samodzielnie i znudzi się już po kilku minutach Twojego przemówienia.
Decyzja o zadaniu pytania we wstępie wystąpienia oznacza, że w jego dalszej części musisz na nie odpowiedzieć. Jeśli tego nie zrobisz, słuchacze mogą czuć się oszukani – i słusznie. Taka forma rozpoczęcia przemówienia nakłada na Ciebie obowiązek, aby przynajmniej podjąć próbę sformułowania odpowiedzi, jeśli pytanie nie pozwala na jej jednoznaczne podanie.
Rozpoczęcie wypowiedzi od pytania ma na celu nie tylko zdobycie zainteresowania publiczności. Dzięki temu dodasz też wypowiedzi dynamiki i przełamiesz jej monotonny tok, który mógłby rozproszyć słuchaczy.
Jak zacząć przemówienie i zbudować więź z publicznością?
Dobre przemówienie to takie, które każda słuchająca osoba odbierze tak, jak gdyby było skierowane właśnie do niej. Aby osiągnąć taki efekt, należy zbudować więź ze słuchaczami. W jaki sposób?
Odwołaj się do doświadczeń publiczności
Jeśli Twojego przemówienia słucha określone grono odbiorców, poruszenie kwestii, które są bliskie wszystkim słuchaczom, nie powinno stanowić problemu. Gdy przemawiasz do dużej grupy, którą trudno jednoznacznie sprofilować i dopasować do niej konkretne doświadczenia życiowe, staraj się odwoływać do rozległych, ogólnych pojęć, z którymi może się utożsamiać wiele osób.
Duża doza szczerości
Szczerość jest zawsze w cenie. A im bardziej niewygodna dla Ciebie jest informacja, którą zdradzasz w wypowiedzi, tym bardziej publiczność doceni to, że zdecydowałeś się ją wyjawić. Takie zachowanie rozbudza w słuchaczach empatię i sprawia, że odbierają Cię bardziej pozytywnie niż wtedy, gdy podejrzewają, że nie jesteś z nimi w 100% szczery.
Wzmocnij słowa pasującym rekwizytem
Nic nie działa na ludzką wyobraźnię tak jak to, co widzą na własne oczy. Jeśli temat wystąpienia na to pozwala, to użyj rekwizytu, który ułatwi słuchaczom skupienie się na tym, o czym opowiadasz. Dobry rekwizyt nie może jednak rozpraszać uwagi publiczności.
Element humorystyczny
Zaprezentowanie własnego poczucia humoru to jeden z najlepszych sposobów na skrócenie dystansu między osobą przemawiającą a grupą, która jej słucha. Na rozluźnienie atmosfery dowcipem decyduj się tylko wtedy, gdy przychodzi Ci to z łatwością. Jeśli potrafisz „spalić” każdy żart albo stresujesz się podczas jego opowiadania, lepiej zrezygnuj z tego pomysłu. Efekt będzie odwrotny do zamierzonego i wszyscy od razu wyczują brak autentyczności przemówienia.
Masz inny pomysł na to, jak rozpoczynać wystąpienia publiczne? O ile spełnia podstawowe założenia – czyli jest krótki, ciekawy i zachęca do wysłuchania dalszej części wypowiedzi – posłuży równie dobrze, jak propozycje, które zaproponowaliśmy powyżej. Miej jednak na uwadze to, że nawet najlepszy wstęp to nie wszystko. Reszta przemówienia powinna z nim współgrać i stanowić odpowiedź na tezę, którą w nim postawiłeś.